امیر پیوندچی

دیجیتال مارکتر

مشاور کسب و کار

امیر پیوندچی

دیجیتال مارکتر

مشاور کسب و کار

نوشته های بلاگ

شش اشتباه رایج در رصد فضای مجازی

شش اشتباه رایج در رصد فضای مجازی

شش اشتباه رایج در رصد فضای مجازی و چگونگی اجتناب از آن‌ها

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها از رصد فضای مجازی استفاده می‌کنند. سؤال این‌جاست که آیا آن‌ها این کار را درست انجام می‌دهند؟ رصد فضای مجازی بسیار کمک‌کننده خواهد بود. اما انجام اشتباهات رایجی که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد، می‌تواند منجر به نتایج نادرستی گردد و عملکرد شما را تحت تأثیر قرار دهد

در این مقاله سعی داریم ضمن بررسی اشتباهات رایج در رصد فضای مجازی، به چگونگی غلبه بر این اشتباهات بپردازیم.

 عدم استفاده یا استفاده نامناسب از فیلترها

حجم زیاد مکالمات و مطالب در فضای مجازی، مطمئناً شامل بسیاری از موارد بی‌ربط و غیرضروری خواهد بود که موردنظر شما نیست. مثلاً اگر قصد رصد محصولات اپل(apple) را داشته باشید، قطعاً نمی‌خواهید نتایجی شامل میوه‌ها و موارد این‌چنینی را مشاهده کنید. ابزارهای رصد فضای مجازی معمولاً شامل فیلترهایی هستند که از نمایش نتایج غیرمرتبط جلوگیری کنند. این قابلیت‌ها، کیفیت و سرعت عملیات رصد را افزایش می‌دهند و از هدر رفت وقت و هزینه شما جلوگیری خواهند کرد.

برخی از فیلترهای مفیدی که در کاوان مورداستفاده قرار می‌گیرد، فیلتر رسانه‌ها، اکانت‌ها، کلمات کلیدی (گزاره‌های منطقی، شمول یا عدم شمول و …)، مرتب‌سازی (تاریخ نشر، تعداد پسند، بازنشر و …) و مواردی ازاین‌دست می‌باشد.

۲- نداشتن برنامه مشخص

استفاده از رصد فضای مجازی بدون برنامه، مثل رانندگی بدون مقصد است. برای دستیابی به نتیجه مناسب شما باید ابتدا آنچه را می‌خواهید به دست آورید مشخص کنید. آیا می‌خواهید بدانید مشتریان چه احساسی دارند؟ آیا به دنبال محصولات و خدمات جدیدی هستید؟ آیا می‌خواهید برند خود را در برابر رقبا محک بزنید؟ مادامی‌که هدف مشخصی داشته باشید، می‌توانید با موفقیت فرایند رصد فضای مجازی را دنبال کنید.

در زیر لیستی از اهداف مشترکی که معمولاً شرکت‌ها به دنبال آن هستند وجود دارد:

  • هدف اصلی پایش شما چیست؟ اهداف ثانویه چطور؟
  • می‌خواهید پایش شما چه مدت به طول بیانجامد؟
  • کدام‌یک از بسترهای فضای مجازی باید مورد رصد قرار بگیرند؟
  • با نتایج به‌دست‌آمده چه‌کار خواهید کرد؟
  • کدام معیارها برای رصد، بیشتر مدنظر هستند؟

۳- تجزیه‌وتحلیل نامناسب روی کلمات کلیدی

کلمات کلیدی موجود در پایش شما به‌احتمال زیاد بسیار خاص و مربوط به برند یا محصولات شماست و این معمولاً مشکل‌آفرین نخواهد بود. بااین‌حال گاهاً خاص بودن بیش از حد کلمات باعث می‌شود بسیاری از مطالب و پست‌های مرتبط با اهداف شما نیز حذف گردد؛ بنابراین با تجزیه‌وتحلیل مناسب اطمینان حاصل کنید که کلمات کلیدی مرتبط به‌گونه‌ای انتخاب شده‌اند که بیشترین کارایی را داشته باشند.

به‌عنوان‌مثال یک شرکت فعال در حوزه خدمات پرداخت الکترونیک می‌تواند از کلیدواژه‌های مرتبط در این حوزه به‌صورت کلی استفاده کند، چرا که از این طریق می‌تواند آخرین تغییرات، افراد تأثیرگذار، روند به‌روزرسانی و سایر رقبا را در حوزه فعالیت خود مورد رصد قرار دهد.

۴- عدم تجزیه‌وتحلیل دقیق مخاطب هدف

دانستن سن و جنسیت مشتریان لازم است اما کافی نیست. برای موفقیت در فضای کسب‌وکار امروز باید مشتریان خود را به‌خوبی بشناسید. ابزارهایی مثل آنالیتیکس با ارائه تحلیل‌هایی ارزشمند مثل تحلیل احساسات، میزان تأثیرگذاری کاربر (میانگین پسند، میانگین بازنشر و …) و موارد این‌چنینی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

یکی دیگر از معیارهای مهم در بحث مخاطب هدف، آوای برند (share of voice) است که معیاری برای سنجش میزان محبوبیت و همه‌گیری برند شما در مقایسه با سایر رقباست. به‌عنوان‌مثال شرکتی مانند اپل سهم گسترده‌ای از بازار گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد و در زمینه آوای برند پیشتاز است. در کاوان شما قادر خواهید بود این موارد را به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید.

۵- عدم پاسخگویی به مشتریان

امروزه مشتریان از رسانه‌های اجتماعی برای بیان نظرات خود در مورد برندها استفاده می‌کنند. شکایات، رضایت از محصولات و بررسی خدمات همه به‌صورت آنلاین انجام می‌گیرد. یکی از مزیت‌های رصد فضای مجازی دسترسی شما به مشکلات، سؤالات و نظرات مشتریان در تمام بسترهای مجازی است. این نکته را به‌خاطر بسپارید که نادیده‌گرفتن مشتریان، یک اشتباه بزرگ است. زمانی که به نگرانی‌ها و پرسش‌های مشتریان خود پاسخ می‌دهید، نه‌تنها آن‌ها را راضی می‌کنید، بلکه اعتبار خود را به‌عنوان برندی که به مشتریان خود توجه می‌کند به شدت افزایش می‌دهید. طبق نظرسنجی (Accenture) ، معیار پاسخگویی و خدمات به مشتریان به‌عنوان مهم‌ترین معیار در هنگام خرید محصولات جدید و یا کار با یک شرکت جدید معرفی گردیده است.

شما از طریق قابلیت هشدار و یا مشاهده نظرات مرتبط با برند خود در کاوان، می‌توانید به‌سرعت به اتفاقات و مشکلات احتمالی پاسخ دهید.

۶- عدم استفاده درست از داده‌های حاصل از رصد فضای مجازی

داده‌های خام به‌تنهایی برای بهره‌مندی از رصد فضای مجازی کافی نیست. نحوه تفسیر داده‌ها است که بین موفقیت و شکست در استراتژی‌های تجاری تفاوت ایجاد می‌کند. خوشبختانه، ابزارهای رصد فضای مجازی کار تجزیه‌وتحلیل را به‌صورت خودکار انجام می‌دهند تا شما بتوانید از طریق داده‌های کمی و کیفی به‌صورت آگاهانه تصمیم بگیرید.

با استفاده از کاوان شما قادر خواهید بود:

  • مخاطبان خود را به‌صورت کامل رصد کنید.
  • از طریق پاسخگویی و ارتباط مؤثر با مشتری، شهرت خود را افزایش دهید.
  • از به‌وجودآمدن بحران‌ها جلوگیری کنید.
  • عملکرد کمپین‌های خود را با جزئیات اندازه‌گیری نمایید.
  • محصولات جدید را معرفی کرده و با ریسک کمتر روانه بازار کنید.
Taggs:
Write a comment