امیر پیوندچی

دیجیتال مارکتر

مشاور کسب و کار

امیر پیوندچی

دیجیتال مارکتر

مشاور کسب و کار

نوشته های بلاگ

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | هفت نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | هفت نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ

هیچ شکی وجود ندارد که در چشم انداز مدرن، بخش بزرگی از استراتژی بازاریابی شما دیجیتال خواهد بود. مصرف کنندگان و کسب و کارها به طور یکسان تقریبا همیشه آنلاین هستند، و شما می خواهید قادر به دسترسی به آنها باشید و رفتارشان را در جایی که بیشتر وقتشان را صرف می‌کنند مشاهده کنید.

اما هنگامی که شما در حال توسعه یک کسب و کار هستید، به نظر می رسد که این چشم انداز همیشه در حال تکامل می تواند به سرعت غافلگیر کننده شود. در حال حاضر به اندازه کافی کار برای انجام وجود دارد، بعلاوه چگونه قرار است یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ چابک را ایجاد، تنظیم و حفظ کنید؟

در این مقاله  فهرستی از هفت نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ که بازاریابان می توانند برای کمک به رشد و توسعه تیم ها و کسب و کارشان استفاده کنند به همراه یک معنای استراتژی دیجیتال و کمپین های بازاریابی ارائه شده است.

استراتژی بازاریابی چیست؟

دانستن تفاوت استراتژی بازاریابی با استراتژی دیجیتال مارکتینگ قبل از اجرای یک یا هر دو آنها در کسب و کارتان الزامی است.

یک استراتژی بازاریابی طرحی برای دستیابی به یک هدف یا اهداف خاص مرتبط با بازاریابی به روشی متمرکز و قابل دستیابی است. استراتژی بازاریابی نقاط قوت و ضعف فعلی کسب و کار شما در دستیابی به هدف مورد نظرتان را در نظر میگیرد تا احتمال تحقق آن بیشتر شود.

تفاوت بین استراتژی بازاریابی و تاکتیک های بازاریابی

اما چه تفاوتی بین استراتژی بازاریابی و تاکتیک های بازاریابی وجود دارد؟ آیا این دو اصطلاح اغلب بجای یکدیگر استفاده می‌شوند؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم یک استراتژی مجموعه ای از مراحل قابل دستیابی و متمرکز است که به شما کمک می‌کند به یک هدف خاص برسید.

بطور کلی هر استراتژی از سه بخش تشکیل شده است:

  1. تشخیص چالش پیش روی شما
  2. یک سیاست راهنما برای مقابله با چالش
  3. مجموعه ای از اقدامات هدفمند که برای تحقق این سیاست ضروری هستند

استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟

برای درک بهتر مفهوم استراتژی در مارکتینگ ویدئوی زیر را تماشا کنید.

بسته به مقیاس کسب و کارتان استراتژی بازاریابی شما ممکن است شامل چندین قسمت متحرک باشد که هرکدام اهداف متفاوتی دارند.

تاکتیک های بازاریابی یا به طور کلی تاکتیک، اقدامات خاصی هستند که شما برای رسیدن به هدف نهایی خود در کل استراتژی خود انتخاب می کنید. به عبارت دیگر، یک استراتژی مقصد شماست، این یک برنامه قابل دستیابی و متمرکز است که بتواند شما را به هدفتان برساند. تاکتیک ها مراحل مشخص و قابل تعریفی در استراتژی شما هستند تا مطمئن شوید به هدف خود خواهید رسید.

انواع استراتژی های بازاریابی

استراتژی های بازاریابی توسط کسب و کارها برای ارتقاء محصولات و خدمات استفاده می‌شود. انواع مختلفی از استراتژی بازاریابی وجود دارد. برای مثال به موارد زیر توجه کنید:

  • ایجاد یک وبلاگ
  • تبلیغات بر روی پلتفرمهای خاص شبکه های اجتماعی (مثل فیسبوک و اینستاگرام)
  • ارائه رایگان منابع آموزشی
  • سئو محتوای دیجیتال
  • ایجاد مسابقه و هدیه دادن
  • آزمایش انواع کمپین های مختلف برای درک بهتر مخاطب
  • برگزاری وبینار
  • تولید پادکست
  • طراحی یک کمپین ایمیل مارکتینگ

اکنون که فهمیدید یک استراتژی بازاریابی چیست، بیایید ببینیم تفاوت آن با یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از اقداماتی است که از طریق کانالهای بازاریابی آنلاین به دقت انتخاب شده و در دستیابی به اهداف شرکت کمک می‌کنند. این کانالها شامل رسانه های پولی، رسانه های اکتسابی و رسانه های شخصی می‌باشند و همه می توانند یک کمپین مشترک یک کسب و کار خاص را پشتیبانی و حمایت کنند.

اصطلاح استراتژی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما ایجاد یک استراتژی دیجیتالی موثر لازم نیست که دشوار باشد.

به عبارت ساده، یک استراتژی صرفا یک برنامه عمل برای رسیدن به یک هدف مطلوب است یا اهداف چندگانه. به عنوان مثال، هدف اصلی شما ممکن است تولید ۲۵ درصد لید بیشتر از طریق وب سایت در سال جاری نسبت به سال گذشته باشد.

بسته به مقیاس کسب و کار، استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما ممکن است شامل چندین استراتژی دیجیتال باشد، هر کدام با اهداف متفاوت، و بسیاری از قطعات متحرک. اما این روش ساده تفکر در مورد استراتژی می تواند به شما کمک کند تا به آن اهداف برسید.

با وجود ساده سازی اصطلاح استراتژی هیچ شکی وجود ندارد که ایجاد یک استراتژی در عمل کار دشواری است. بیایید ببینیم که یک کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال با کمپین های دیجیتال مارکتینگ به راحتی اشتباه گرفته می‌شود. در اینجا چگونگی تشخیص این دو را می‌بینید.

همانطور که قبلا ذکر شد، استراتژی دیجیتال شما مجموعه ای از اقداماتی است که به شما در دستیابی به هدف کلی بازاریابی کمک می‌کند. اما کمپین دیجیتال مارکتینگ بخش های زیر بنایی و سازنده یا اقداماتی در استراتژی است که شما را به سمت دستیابی به آن هدف هدایت می‌کند.

به عنوان مثال، ممکن است تصمیم بگیرید یک کمپین را برای به اشتراک گذاشتن بعضی از محتواهای پرکاربرد خود در توییتر اجرا کنید تا لیدهای بیشتری را از طریق آن کانال بدست آورید. این کمپین بخشی از استراتژی شما برای کسب لید بیشتر است.

نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ

در ادامه چند نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ و استراتژی های مورد استفاده آنها ارائه شده است.

1) GoPro

استراتژی دیجیتال: رسانه های اکتسابی، ویدیو ساخته شده توسط کاربران

GoPro به دلیل سبک بی نظیر فیلم های اکشن که همه با لنز فیش آی کلاسیک شرکت گرفته شده معروف شده است. آنچه شما ممکن است ندانید این است که بسیاری از محتوای ویدئویی که در کانال یوتیوب اش مشاهده می کنید توسط GoPro ساخته نشده است، بلکه بیشتر توسط کاربران وفادار آن ساخته شده است.

با پر کردن کانال یوتیوب خود با محتوای ویدئویی تولید شده توسط کاربران، GoPro یک افراد ماجراجو را تشویق می‌کند تا فیلم های شگفت انگیز از ماجراهای خود را ضبط و آن را آنلاین ارسال کنند که اغلب برای GoPro اعتبار بهمراه دارد. این کمپین دیجیتال مارکتینگ که هنوز هم در جریان هست از استفاده از ویدئو برای تبلیغ خط محصول GoPro حمایت کرده است و بسیاری از مطالب توسط خود مشتریان ایجاد شده است.

ویدیو زیر را ببینید که GoPro آن را مجددا منتشر کرده و به عنوان جایزه فیلم بردار اصلی ویدیو را به عنوان یکی از بهترین فیلم ها در دسته بندی خود قرار داده است.

 

2) Delta Air Lines

استراتژی دیجیتال: رسانه های شخصی، استوری های توییتر

احتمالا باور نکنید که یک شرکت هواپیمایی به عنوان رهبر دیجیتال مارکتینگ خلاقانه باشد، اما داستان هایی را که می توانند در رسانه های اجتماعی بگویند را دست کم نگیرید (به کلمه “استوری ها” یا “داستان ها” خوب دقت کنید).

Delta Air Lines یک کاربر حرفه ای رسانه های اجتماعی است، به ویژه در توییتر خود. این برند از این حساب کاربری استفاده می کند تا مسافران بالقوه را به طرق مختلفی درگیر کند که هم به لحاظ زمانی و احساسی تحریک کننده است. ماه گذشته، به افتخار ماه آگاهی از سرطان سینه، این شرکت شروع به اشتراک گذاشتن داستان های شخصی کارکنان دلتا در توییتر شرکت کرد. در اینجا قسمت آغازین از یکی از داستان ها آورده شده است.

به افتخار ماه آگاهی از سرطان سینه، ما داستان های نجات یافتگان از این بیماری و جنگجویان با سرطان که از خانواده دلتا هستند را به اشتراک می گذاریم. Amanda Ross، سرپرست امور مراقبت از مشتری، ۱۳ سال است که کارمند دلتا است و به طور فعال با سرطان سینه مبارزه می کند.

داستان آماندا را در عکس زیر میبینید.

نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ

نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ

) Geico

استراتژی دیجیتال: رسانه های پولی، تبلیغات پیش نمایشی یوتیوب

تنها چیزی که لازم است بشنوید کلمه “Geico” است که به خاطر بیاورید می توانید ۱۵ درصد یا بیشتر در بیمه اتومبیل خود تخفیف بگیرید. اما حتی شرکتی با چنین شعاری به یاد ماندنی اگر کمپین بازاریابی اش بیش از حد طولانی باشد می تواند خریداران خود را آزار دهد.

به همین دلیل Geico یک سری تبلیغات پیش نمایشی (preroll ads) در یوتیوب را راه اندازی کرد.

تبلیغات پیش نمایشی یک نوع از محتوای پولی در YouTube هستند که در آن شما به یوتیوب برای نمایش ۱۵ تا ۲۰ ثانیه ای تبلیغات قبل از شروع فیلم ها با مخاطبانی مشابه تبلیغ دهنده مبلغی را پرداخت می‌کنید. در حالی که برخی از شرکت ها سعی می کنند تا پیام های خود را حد ممکن کوتاه کنند، Geico از این فرصت بهترین استفاده را می‌کند. به این ترتیب، تبلیغات پیش نمایشی در یوتیوب در واقع سرگرم کننده است. یکی از آنها را در زیر ببینید.

) Wayfair

استراتژی دیجیتال: رسانه های شخصی، تگ های اینستاگرام

Wayfair، یک فروشگاه مبلمان خانگی و دکورهای تجاری، یک استراتژی واقعا نوآورانه دارد. بعبارتی، عکس های آن فقط عکس نیستند.

اینستاگرام به شرکت ها فرصتی می‌دهد تا فالوورها به برند شرکت نزدیک شوند، و پرده های روی کسب و کار ها را کنار میزند تا کارمندان و رویدادهایی که در سازمان هستند را ببینند. برای Wayfair اینستاگرام فقط یک بازی فرهنگی نیست، بلکه یک صفحه خرید است.

با استفاده از تگ های محصول در اینستاگرام، Wayfair برخی از زیباترین تصاویر داخلی خانه خود را در اینستاگرام قرار داده است و آنها را با یگ های محصول و قیمت برچسب گذاری کرده است. این یک کمپین دیجیتال مارکتینگ است که به مردم قیمت دقیق هر آیتم درعکس را نشان می دهد، و به Wayfair کمک می کند تا از طریق حساب های کاربری اینستاگرام خریدار بوجود آورد. مثال زیر را مشاهده کنید.

نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ

) Mastercard

استراتژی دیجیتال: رسانه های شخصی، وبلاگ سفر

Mastercard منبای برند خود را بر داستان ها و ماجراجویی های دارندگان کارت هایش قرار می‌دهد. اما یک برند مبتنی بر سفر بدون یک کمپین دیجیتال مارکتینگ چه خوبی دارد؟

Priceless Cities، بلاگ مسافرتی Mastercard، به همراه کارت های اعتباری یک بروشور مکان های مسافرتی می دهد که خوانندگان برای پرداخت پول در مقصد کمک می کنند. این ایده بسیار خوبی است، زیرا این امر نه تنها به شرکت اجازه می دهد تا خود را بهتر با آنچه که مشتریانش می‌خرند هماهنگ کنند، بلکه با مکان هایی که مشتریانش می روند نیز آشنا می‌شود. وبلاگ را اینجا ببینید.

۶) ETF Securities

استراتژی دیجیتال: رسانه های پولی، محتوای اسپانسری لینکدین

ETF Securities یک شرکت کوچک خدماتی مدیریت دارایی در استرالیا است که دارندگان ثروت و سرمایه گذاران در اروپا خدمت می‌دهد. از آنجا که خدماتشان بسیار پیچیده است، این شرکت متوجه شد مشتریانش بیشتر وقت خود را در لینکدین می‌گذرانند و محتوای اسپانسری این شبکه اجتماعی (که پولی است) علاقه بیشتری به سرمایه گذاری ایجاد می کند و به مشتریان برای تصمیم گیری های دقیق تر مالی کمک می‌کند.

با استفاده از این کمپین دیجیتال ETF Securities شاهد رشد ۹۵ درصد فالوورهای لینکدین در طی یک سال بود.

نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ

۷) Red Bull

استراتژی دیجیتال: رسانه اکتسابی، اخبار سبک زندگی

Red Bull بیشتر به خاطر حمایت از ورزشهای خطرناک و هیجان انگیز شناخته شده است تا نوشیدنی های انرژی زا که می‌فروشد. این نوشیدنی ها مورد پسند افرادی است که این گونه ورزش ها را انجام می‌دهند. به جای تولید محتوای دیجیتال در صنعت نوشیدنی های انرژی زا، رد بول برای مخاطبانش مقالات و فیلم هایی در مورد آخرین اتفاقات و رویدادها در جامعه این ورزشی ها تولید می کند.

در این کمپین دیجیتال مارکتینگ، ردبول به ما می آموزد که آنچه که شما می فروشید، همیشه استراتژی محتوای ایده آل نیست. بلکه سبک زندگی است که مشتریان شما آنگونه زندگی می کنند. وب سایت شرکت را اینجا ببینید.

نمونه کمپین دیجیتال مارکتینگ

مهم است که توجه داشته باشید حتی اگر یک کمپین چند سال به طول انجامد، گذشت زمان آن را تبدیل به یک استراتژی نمی‌کند، بلکه این یک تاکتیک است که در کنار سایر کمپین ها برای حمایت از یک استراتژی بازاریابی بزرگتر قرار دارد. به عنوان مثال، ETF Securities (ذکر شده در بالا) یک کمپین برای افزایش فالوورهای خود در لینکدین، با استفاده از استراتژی دیجیتالی محتوای اسپانسر شده (یک نوع از رسانه پولی) راه اندازی کرد. این کمپین استراتژیک ممکن است بخشی کوچک از یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ بزرگتر باشد که منجر به تولید لید بیشتر برای یکی از محصولات یا خطوط تولید آن می شود.

منبع: hubspot and seomagg

Taggs:
Write a comment